Leverans-, retur- och återbetalningspolicy

(English below)
www.strio.se
Giltig från och med: 19 juni 2023

Välkommen till vår leverans-, retur- och återbetalningspolicy. Strio tillåter säljare som driver sina egna butiker på vår webbplats att sälja varor över hela Sverige. Detta innebär att varje säljare är ansvarig för sin egen policy beträffande återbetalningar, byten och returer. Individuella policyer varierar från butik till butik. Säljare är föremål för att följa EU: s direktiv om konsumenträttigheter och svensk lagstiftning.

I enlighet med gällande svenska konsumentskyddslagar har köpare alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att köpare har rätt att ångra ett köp genom att meddela säljaren inom 14 dagar efter att köparen eller en representant för köparen fått ordern.

BUTIKSPOLICY
Alla säljare måste lägga upp sin leverans-, retur- och återbetalningspolicy på sin butikssida för att köpare ska kunna läsa och följa svensk lag och EU-direktiv.

LEVERANSVILLKOR
Beställning- och leveransbekräftelse
Du kommer att få en e-postbekräftelse när din beställning har gjorts, den innehåller ditt beställningsnummer och leveransmetod. Se till att din leveransadress är korrekt. Felaktiga adressuppgifter leder ofta till att paketet returneras till avsändaren, i vilket fall du kommer att debiteras för återleverans. Strio ansvarar inte för felskickade eller icke uthämtade paket från kurirföretaget.

Leveranstid
Beställningar kommer levereras inom det tidsintervall som säljaren uppgivit i sin leverans-, retur- och återbetalningspolicy. Vi ansvarar inte för förseningar. Säljarna är ensamma ansvariga för eventuella förseningar och måste respektera din leverans.

Leveransavgift
Säljare är skyldiga att betala leverans / fraktavgift och erbjuda gratis frakt till köparen. Strio är under inga omständigheter ansvariga för att betala leverans / fraktavgift för någon leverans.

RETURER & ÅTERBETALNINGAR
Retur- och återbetalningsvillkoren i säljarpolicyn som anges i butiken måste innehålla:

  • Att de erbjuder återbetalningar eller returer
  • Förväntade tidsperioden för en återbetalning eller retur
  • Leveransavgiftsvillkor när artikeln returneras
  • Policyn är i enlighet med lagen

    Om du ingår ett returavtal med en köpare via Strios plattform kräver vi att du uppfyller det avtalet. Detta kan inkludera:

  • Utfärda återbetalning för den returnerade varan/varorna
  • Förse Strio med bevis för leverans av en ersättningsartikel

    Om du har problem med en transaktion är det bäst att kontakta köparen direkt. Köpare uppmanas också att kontakta dig om de upplever några problem.

    Säljare kan erbjuda återbetalning av vilken anledning som helst, inklusive:

  • Eventuell återbetalning i enlighet med säljarens policy
  • Avtal med köpare för att ge återbetalning
  • Om köparen har betalat för mycket (delvis återbetalning)
  • Säljaren uppfyllde inte beställningen

    Säljare kan tillhandahålla återbetalningar till köparna via vår webbplats. Om en säljare inte har tillräckligt med pengar på betalningskontot debiteras det återstående återbetalningsbeloppet på kreditkortet. Om ordern som köparen vill få återbetalad fortfarande bearbetas kan säljare inte återbetala eller avbryta ännu. De flesta återbetalningar genom Strio behandlas inom 24 – 72 timmar.

    Annullering
    Endast en säljare kan avbryta en Strio-beställning; om du är en köpare som vill begära en avbokning, vänligen kontakta säljaren direkt. En säljare kan avbryta en transaktion under följande omständigheter:

  • Köparen betalade inte. (Säljaren kan flagga en köpare för en inte mottagen betalning eller annullerad betalning.)
  • Både köparen och säljaren går med på att avbryta transaktionen före leverans, och säljaren har gett köparen full återbetalning.
  • Säljaren har beslutat att vägra service till köparen, och om köparen redan har betalat har säljaren utfärdat full återbetalning inklusive porto.
  • Köparen mottog inte beställningen/beställningarna, trots att säljaren har tillhandahållit bevis för avsändningen, och säljaren har utfärdat en återbetalning för varan. (Återbetalning av porto är frivilligt)

Köparen och säljaren kom överens om att köparen kunde returnera varan till säljaren för återbetalning. Säljaren har mottagit den returnerade artikeln och utfärdat en återbetalning till köparen för varan. (Återbetalning av porto är frivilligt)

Alla annulleringar måste följa dessa policyer:

  • Ordern uppfyller ett av ovanstående kriterier.
  • Köparen har ännu inte fått sin vara. (Mottagna beställningar kan inte annulleras.)
  • Säljaren återbetalar köparen till fullo, förutom som beskrivs ovan.
  • Annulleringen uppfyller alla Strios policyer

    KONTAKTA OSS
    För mer information, kontakta vårt kundsupportteam genom att skicka ett mejl till hej@strio.se.


Delivery, return and refund policy
www.strio.se
Effective date: 19 June 2023

Welcome to our Shipping, Returns and Refund Policy. Strio allows sellers/vendors who run their own shops on our website to sell items across Sweden. This means that each seller is responsible for their own policies regarding refunds, exchanges, and returns. Individual policies will vary from shop to shop. Sellers are subject to comply with the EU Directive on Consumer Rights and Swedish laws.

In accordance with current Swedish consumer protection laws, buyers always have 14 days right of withdrawal. This means that buyers have the right to undo a purchase by notifying the seller/vendor within 14 days after the buyer or a representative for the buyer received the order.

SHOP POLICY
All Sellers must post their Shipping, Returns and Refund Policy on the shop for the buyers to read and adhere to Swedish and EU directive laws

SHIPPING TERMS
Order and Shipping Confirmation
You will receive an email confirmation once your order has been successfully placed, it will include your order number and shipping method. Please make sure your shipping address is correct. Any incorrect address details will often result in the parcel being returned to the sender, in which case you will be charged for re-delivery. Strio will not be responsible for any misplaced
or unclaimed parcels by the courier company.

Delivery Time
Orders will arrive within 4 to 7 business days after processing normally. We are not responsible for delays. The Sellers are solely responsible for any delays and must honor your delivery.

Delivery Fee
Sellers are responsible to pay the delivery/shipping fee and offer free shipping to the buyer. We are in no event responsible to pay the delivery/shipping fee for any delivery.

RETURNS & REFUNDS
The Returns and Refund terms in the sellers policy stated on the shop must include:

  • That they offer Refunds or Returns
  • Time period that may take to provide a Refund or Return
  • Delivery Fee terms when returning the item
  • The policy is in accordance with the law

    If you enter into a return agreement with a buyer via Strio, we require you to fulfill that agreement. This may include:

  • Issuing a refund for the returned item(s)
  • Providing Strio with evidence of shipping for a replacement item

    If you do have a problem with a transaction, it’s best to contact the buyer directly. Buyers are also encouraged to contact you if they experience any issues.

    Sellers can offer refunds for any reason, including:

  • Any refund in accordance with sellers Shop Policies
  • Sellers agreement with buyer to provide a refund
  • If the buyer is overcharged (partial refund)
  • Seller did not fulfill the order

    Sellers can provide refunds to the buyers through our site. If a seller has insufficient funds in the payment account, the credit card on file will be charged the remaining amount of the refund. If the order buyer want to refund is still processing, sellers can’t refund or cancel yet. Most refund through Strio is processed within 24 – 72 hours.

    Cancellation
    Only a seller can cancel a Strio order; if you’re a buyer who would like to request a cancellation, please contact the seller directly.
    A seller may cancel a transaction under the following circumstances:

  • The buyer did not pay. (The seller may flag a buyer for a payment not received, chargeback, or cancelled payment.)
  • Both the buyer and seller agree to cancel the transaction before dispatch, and the seller has issued the buyer a full refund.
  • The seller has decided to refuse service to the buyer, and if the buyer has already paid, the seller has issued a full refund, including postage.
  • The buyer did not receive the item(s) ordered, even though the seller has provided proof of dispatch, and the seller has issued a refund for the item. (Refunding postage is optional)

The buyer and seller agreed that the buyer could return the item to the seller for a refund. The seller has received the returned item and issued a refund to the buyer for the item. (Refunding postage is optional)

All cancellations must follow these policies:

  • The order meets one of the above criteria.
  • The buyer has not yet received their item. (Received orders don’t qualify for cancellation.)
  • The seller refunds the buyer in full, except as described above.
  • The cancellation meets all of Strio’s policies

    CONTACT US
    For more information, please get in touch with our Customer Support team by sending an email on hej@strio.se.